close
  • dinsdag 7 juli
Nostalgie

9 februari 1998: ‘heeft u een bonuskaart?’

9 februari 1998: ‘heeft u een bonuskaart?’

Weet jij het nog?

Aanbiedingen krijgen in ruil voor het inleveren van persoonlijke gegevens. Dat is de bonuskaart van Albert Heijn. Eigenlijk.

Ken je dat… dat de klant voor je van alles op de band legt en jij op die manier al een aardig inkijkje krijgt in niet alleen zijn of haar uitgave-patroon, maar ook zijn manier van leven. Eet hij veel pizza, dan zal hij ook wel veel televisie kijken en ongezond leven. Staan er bioproducten op de band, dan kun je direct ook even de sokken controleren. Zijn ze van geitenwol, dan weet je genoeg. Kortom, boodschappen geven al best veel privé informatie.

Dat weet Albert Heijn als de beste, want die kijkt niet alleen naar wat je koopt, maar gaat er vervolgens ook nog eens via de mail aanbiedingen ‘op maat’ op los laten. Die met die vele pizza’s krijgt wekelijks de pizza-aanbieding en vooruit, ook een aanbieding voor een kratje bier. En die van de bioproducten krijgt mogelijk ook nog een een verpakkingsvrije meloen aangeboden.

Toestemming geven

In 2013 werd Appie teruggefloten want het ging wel erg gemakkelijk met privé gegevens om via de bonuskaart, die op 9 februari 1998 voor het eerst aan menig sleutelbos werd gehangen. Klanten gaven met gemak en vooral en masse persoonsgegevens door. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) stak er toen een stokje voor. Klanten moesten vanaf dat moment specifiek toestemming geven, door de kaart online te activeren. Wie dat niet deed, had een ‘gewone’ kortingskaart.

Appie kon het eerder opgebouwde bestand zo de prullenbak in mieteren en opnieuw beginnen. De persoonsgerichte marketing kon wel vanaf dat moment weer los en wie het er op waagt met de kaart van een ander korting in de wacht te slepen, wat natuurlijk gewoon kan, komt volgens Albert Heijn niet goed aan zijn trekken. Want dan krijg je immers de verkeerde aanbiedingen toegespeeld. En als je je persoonlijke kaart vergeten bent? Dan scant de kassière een algemene kaart. Korting heb je dan ook. Maar die echte persoonlijke aanbiedingen, die loop je dan mis. Errug…

Geschreven door: Redactie

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook