close
  • woensdag 1 december
Zorg en Zekerheid

Hoe ga je een slechte nachtrust te lijf?

Hoe ga je een slechte nachtrust te lijf?

Helpt warme melk? Druppeltje Valeriaan? Of is er meer nodig voor een goeie nachtrust? We geven tips en een aantal opvallende wetenswaardigheden. Lees dit slaapverwekkend artikel. 

Hoe ouder we worden, hoe slechter we slapen. 28 procent van de 75-plussers heeft moeite met slapen. En bij vrouwen blijkt het nog beroerder te zijn dan bij de mannen (CBS). Maar liefst één op de vijf Nederlanders boven de 12 jaar lijkt slecht te slapen. Nu kunnen we dit bij deze korte mededeling laten, maar daar heb je natuurlijk niets aan als je bij die groep hoort die slecht slaapt.

Toen ik jaren terug over slaapstoornissen een boek mocht schrijven en daarvoor zowel slechte slapers als deskundigen sprak, kwam ik er achter hoeveel impact slecht slapen op mensen heeft en hoe belangrijk het is om je er in te verdiepen. Ik kan me de woorden van dr. A. de Weerd nog goed herinneren, toentertijd neuroloog en directeur van het slaapcentrum in Den Haag. “Iedereen zou een slaapdeskundige moeten zijn. Tenslotte besteed je maar liefst eenderde van je leven aan slapen”.

Dertig procent van alle mensen krijgt met een slaapprobleem te maken

Volgens hem krijgt dertig procent van alle mensen ergens zijn zijn leven met een serieus slaapprobleem te maken. En van een slaapprobleem wordt gesproken als je minstens drie keer per week naar eigen idee slecht slaapt en dit minstens een maand zo ervaart.

Tijdens alle gesprekken vroeg ik me steeds maar af wat slapen nu eigenlijk is. Ook De Weerd kon dat maar moeilijk definiëren. Het exacte waarom is vaak nog een raadsel. Het is van belang dat je iets aan de slaap hebt. De kwaliteit ervan is belangrijk. Zowel hersenen als lichaam krijgen tijdens de slaap een ander ritme. Een soort verlaging van het bewustzijn. We kunnen natuurlijk kortweg zeggen dat we slapen zodat ons lichaam nieuwe energie op kan doen, en om hersencellen te doen ontwikkelen. Om als het ware het hele besturingssysteem in ons lichaam te smeren en te resetten voor een nieuwe dag. Niet voor niets groeien en ontwikkelen baby’s zich uitermate goed door het vele slapen.

Onderliggende problemen moeten worden blootgelegd

Wie problemen krijgt met slapen, en bij de huisarts terecht komt, krijgt vaak slaappillen voorgeschreven. Een geïnterviewde huisarts vertelde mij toentertijd al dat patiënten die bij een huisarts aanklopt met slaapklachten, in negentig procent van alle gevallen pillen krijgt voorgeschreven. “Een slaapmiddel is goed, maar het chronische gebruik ervan is slecht”, vertelde hij me. “We moeten niet onnodig negatief doen over slaapmiddelen, maar het staat voorop dat je ze goed gebruikt. Een slaappil lost het probleem niet op. Daar is veel meer voor nodig. Het is slechts een hulpmiddel….Het kan je slaap-waakritme weer in het gareel krijgen, maar vaak moeten andere zaken worden aangepakt om de slapeloosheid uit de weg te gaan. Onderliggende problemen moeten worden bloot gelegd.”

Slaapexperimenten

Er zijn veel slaap-experimenten gedaan, met name met dieren. Vooral de zoektocht naar een slaapstof heeft veel wetenschappers geïntrigeerd. De verschillende slaapstadia zijn inmiddels wel bekend: 25 procent rem-slaap (actieve slaap met snelle oogbewegingen), 25 procent diepe slaap en 50 procent de doezel- en sluimerslaap. Het gaat om een cyclus die zich zo’n vier tot zes keer per normale slaapperiode herhaalt.

De slaapbehoefte daarentegen verschilt per persoon. Het gemiddelde ligt op acht uur slaap per etmaal. Jonge kinderen hebben meer slaap nodig en ouderen hebben over het algemeen eerder minder slaap nodig. Zij verdelen hun slaapuren ook anders dan een jonger iemand. Denk maar aan de dutjes overdag. Niet altijd bevorderlijk voor de nachtelijke slaapuren overigens. Inslapen is vaak wel lastig als je ouder bent. Opvallend detail: zowel mensen die kort slapen als lang slapen maken een evengrote hoeveelheid diepe slaap door.

Wat wel en wat niet om beter te kunnen slapen

Wist je dat…

Geschreven door: Julia van Bohemen

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook