close
  • donderdag 27 juni
Culinair

Nederlanders eten vaker buiten de deur of bestellen wat

Nederlanders eten vaker buiten de deur of bestellen wat

Uit de cijfers die deze week gepresenteerd werden op de Horecava, de jaarlijkse horecavakbeurs, blijkt dat er in 2018 meer dan 20 miljard omzet was voor de zogeheten foodservicebedrijven. Dat is een verhoging van 13 procent.

Het betekent dat wij Nederlanders niet op een euro kijken als we buiten de deur eten en drinken en veel geld uitgeven aan thuisbezorgdmaaltijden. Er is een aantal redenen voor de groei van de foodmarkt.

Lifestyle

Gemak en luxe zijn de belangrijkste. Er komen steeds meer mogelijkheden om snel iets te bestellen of gezellig een hapje te eten in een restaurant of bij een foodtruck. Verder is eten, vooral voor jongeren, een hip instrument geworden om te laten zien hoe je in het leven staat. Er worden daarbij steeds meer producten gekocht waarbij rekening is gehouden met dierenwelzijn, eerlijke handen en het milieu. Daarnaast wordt er vaker buiten de deur ontbeten. En van al die maaltijden delen we vervolgens massaal foto’s op Instagram en Facebook.

We leven meer buitenshuis

foodtruckWat ook een rol speelt is dat steeds meer mensen, door bijvoorbeeld een scheiding, meerdere dagen per week alleen leven. Ze kiezen dan veelal voor makkelijk en compenseren dat in het weekend met gezellige eetmomenten buitenshuis. We lijken sowieso meer dan vroeger buitenshuis te leven. Vorig jaar waren de terrassen regelmatig overvol, natuurlijk mede dankzij het prachtige weer, en we kozen veelvuldig voor het gemak van de maaltijdbezorger. We lieten ook steeds vaker onze boodschappen thuis bezorgen, dertig procent meer dan in 2017. Wat ook steeg zijn de bezoeken aan evenementen waar eten een belangrijk onderdeel is. De foodtrucks en foodfestivals zijn enorm populair.

Superants

Een nieuwe trend is dat supermarkten de functies van supermarkt en restaurant zullen gaan combineren, het zogenaamde fenomeen ‘superants’. In de foodmarkten van Jumbo (onder andere in Groningen, Amsterdam, Breda en Tilburg) is het nu al mogelijk om versgebakken pizza te eten. Ook Albert Heijn heeft plannen voor eethoeken in de winkels.

Hoofdfoto: Wikipedia

Geschreven door: Redactie

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook