close
  • dinsdag 23 oktober
Algemeen

Redactie doet test: zuinig rijden is zo makkelijk nog niet

Redactie doet test: zuinig rijden is zo makkelijk nog niet

Een reportage over hybride rijgedrag en auto’s die veel meer zijn dan alleen maar een auto.

Zo hier en daar tref je een laadpaal aan en af en toe valt het je op: die rijdt elektrisch! Maar er is nog een andere variant die minder opvalt: hybride rijden. De redactie ging voor een proefrit met uitleg én hoopte op een heuse prijs. Hoe dat zit lees je hier. 

Autoverkoper Gysbert van der Heide, in nette broek en overhemd met de mouwen opgestroopt, geeft al direct aan dat autorijden meer en meer een persoonlijk karakter krijgt en dat autoverkopen vooral een psychologisch vak aan het worden is. “Mensen komen binnen met een hoofd vol informatie die ze op internet hebben gevonden. Ze weten dan vaak al wat een auto kan, dat hoef ik niet meer te vertellen. Een auto verkopen bestaat tegenwoordig veel meer uit samen met de klant zoeken naar de auto die echt bij jou en je wensen past.” Want zo persoonlijk is autorijden geworden. Het gaat niet alleen om de kleur of het model, maar om de eigenschappen van een auto zo te benutten dat ze volledig tot hun recht komen. En dat is een kunst op zich. 

Wij mogen vandaag een rit in een heuse hybride auto gaan maken. De geneugten van het journalistenvak zullen we dat maar noemen. Je mag eens wat testen. En we komen graag meer te weten over hybride auto’s en vooral over zuinig rijden. We willen immers deelnemen aan de energietransitie die gaande is en ons steentje bijdragen aan een schoner milieu. Dan kan ik (Julia) niet meer aankomen met mijn voorliefde voor een flinke grote Zweedse auto met een gastank achterin. Dat ding is gewoon te zwaar, te vervuilend, te log. Leuk is ie nog altijd, maar wie toekomstgericht rijdt, stapt in een ander soort auto.

Reis naar IJsland winnen

Maar er is ook nog een andere aanleiding. Voordat we de auto instappen, eerst even iets over die aanleiding en de reden waarom we juist bij dit automerk terecht komen. Aangemoedigd door een interessante Facebook actie en een televisiecommercial, vul ik (Julia) een prijsvraag in (doe ik anders nooit) in de hoop een reis naar IJsland te kunnen winnen. Nog even meen ik dat het misschien wel een fake-actie is, want het is best een heel mooie prijs. En is het niet raar dat je met een ‘rijd-zuinig-actie’ een vliegreis van ‘tig kilometers in de wacht kunt slepen? Een lokkertje is het in ieder geval. Wat ik niet verwacht, gebeurt toch: ik word uitgenodigd om een ritje in een hybride auto te maken, een Coupe-High Rider (C-HR). Wie heel zuinig rijdt, maakt kans om naar IJsland te gaan. Ik houd wel van een verzetje, dus besluit samen met redacteur Boukje hier op af te gaan.

Wat blijkt: de bewuste auto is net verkocht (het gaat dus vanzelf al goed zonder actie?), maar we mogen wel een zo zuinig mogelijke rit zien te maken in een ander model (een Rav4), en die blijkt flink groter uit te vallen. We hebben geen bezwaar. We denken te weten hoe we zuinig moeten rijden, dus dat komt wel goed: afremmen op de motor, niet snel optrekken en ons keurig aan de snelheid houden. We rijden beiden al jaren auto, dus dat zit wel snor. Die prijs is binnen. Denken we.

‘Vergelijk zo’n auto met mijn old-school Zweedse vriend op vier wielen en je weet, het wordt tijd voor modernisering van onze kennis’

Maar dan… ten eerste vallen onze monden open van wat die auto allemaal te bieden heeft. Vergelijk zo’n hybride auto (we leggen later uit wat dat inhoudt) met mijn vorige old-school Zweedse vriend op vier wielen en de eenvoudige Franse bolide van Boukje en je weet: het wordt tijd voor een modernisering van onze kennis over auto’s. Als die er al was. Ten eerste is het een automaat, want dat zijn alle hybrides. Het dashboard is van alle gemakken voorzien en eigenlijk ziet het er naar uit dat we zelf amper na hoeven te denken. De auto geeft een seintje als de bestuurder de concentratie zou verliezen en over een middenlijn op de weg rijdt, en als we te dicht op de voorganger zitten, remt de auto af. Remt de auto de bestuurder af, zeg maar.

Maar nu nog zuinig rijden. Aan mij de eer en ik doe mijn best. Mijn redacteur assisteert. “Nee, niet remmen,” hoor ik naast me. Ik haal mijn voet rustig van het gaspedaal en laat de auto het werk doen. We treffen een groene golf zodat we ieder stoplicht rustig door kunnen en rijden heel gedwee, wat we later als truttig zullen aanmerken. Snel optrekken en een beetje de blits maken zijn er niet bij. Hoeft ook niet, de wagen is al mooi van zichzelf. Daar moeten we het dan maar mee doen. Bovendien zien we er beiden niet uit, want het is bloedheet en de airco zetten we op nul. Dat vreet immers energie en daar doen we vandaag niet aan. Zuinig is het toverwoord. Dan maar zweten. 

We rijden een half uur een vaste route, uitgezet om een goed vergelijk in zuinigheid per prijsvraagkandidaat te kunnen maken en nadien zetten we de auto weer netjes in het parkeervak. Zo ver mogelijk bij de ingang van de showroom vandaan natuurlijk, want dat scheelt een paar meter. En dan de uitslag. We zitten gespannen te wachten op de eindscore die in ieder geval één van ons richting IJsland kan brengen. Dat idee voelt heerlijk koel aan bij deze temperatuur. De computerbeelden doen onze hoge verwachting echter als sneeuw voor de zon verdwijnen, want we hebben helemaal niet zuinig gereden. Totaal niet eigenlijk. Overal rode in plaats van groene tekens en we begrijpen er niets van. Teleurgesteld en loom druipen we af, maar wel met een nieuwe afspraak op zak. Gysbert zal ons, op een wat koelere dag, gaan uitleggen hoe het werkt en hoe je dus wél zuinig rijdt.

Het is nog maar een paar weken later als we Gysbert opnieuw treffen. En hij vertelt ons over de wijze waarop een full-hybride motor werkt. Een elektromotor ondersteunt de benzinemotor via een accupakket. De vergelijking die hij gebruikt van een kind dat tijdens het fietsen een duwtje in de rug krijgt van de ouders en daardoor net even wat makkelijker fietst, doet het goed bij ons als leken. Voordeel van een full-hybride: er is geen stekker en je hebt dus geen laadpaal nodig. Wel moet je zo af en toe tanken, maar veel minder vaak dan bij een standaard auto. Scheelt in de portemonnee. Een plug-in hybride is dus iets anders, daar is die stekker wel bij nodig en tanken behoort dan tot het verleden.

“Zuinig rijden betekent vooral anticiperen op het verkeer om je heen. Op tijd afremmen zodat je niet direct hard hoeft te remmen en je kunt heerlijk op de cruisecontrole rijden, maar… als je in een aquaduct naar beneden rijdt, gaat de auto bij cruisecontrole remmen omdat je anders dezelfde snelheid niet houdt. Omhoog het tegenovergestelde. En dat is niet zuinig. Dat is het wel als je de cruisecontrole eraf haalt en de auto laat uitrollen naar beneden en wat gas bij geeft omhoog. Datzelfde doe je dus ook in heuvelachtige gebieden.” (Limburgers opgelet!). Het vergt dus een andere denkwijze.

Dit keer gaan we wel met de C-HR op pad

En dan die energievoorraad. Als we even later opnieuw met een auto op pad mogen, dit keer wel de C-HR, laten we Gysbert rijden. Laat maar eens wat zien dan. En dat doet hij ook. We kijken mee op een schermpje op het dashboard waarop we de batterijstreepjes tellen. We zien de energievoorraad slinken, maar net zo hard weer groeien als Gysbert het gas loslaat. Iets met een aandrijflijn die energie spaart en dus aanvult, als de auto even uitrolt. We zijn gefascineerd door de rode en groene streepjes op het schermpje. “Sommige auto’s geven je na afloop van een autorit zelfs feedback,” zegt Gysbert. “Een auto is tegenwoordig veel meer dan alleen maar een auto.”

Weet een vijftigplus auto-koper hoe de nieuwe manier van autorijden werkt? “Meestal niet,” vertelt Gysbert ons. “Een deel is er ook een beetje huiverig voor, want alles is anders dan ze gewend zijn. Je moet je als mens steeds meer overgeven aan de techniek en dat brengt vaak angst met zich mee. Maar als ze het rijcomfort ervaren, zijn ze toch enthousiast. Ik heb pas nog een elektrische auto verkocht aan een meneer van boven de tachtig. Die vond al die nieuwe techniek juist geweldig!” De moderne auto’s leveren dan ook de nodige voordelen op. We noemden al de automatische rijbaancorrectie als je over de streep rijdt zonder richting aan te geven en het vanzelf afremmen als je te dicht op je voorganger rijdt. Dat maakt autorijden een stuk veiliger. Daarnaast is autorijden voor mensen met een beperking veel meer bereikbaar en ook comfortabeler. En last but not least: het is goedkoper en beter voor het milieu.

Al met al een zinvolle les in bewust autorijden en energie besparen. Op die manier komen we erachter wat er bedoeld wordt met hybride en elektrisch rijden en begrijpen we beter het waarom. We moeten immers met z’n allen ook ons steentje bijdragen aan de afspraken naar aanleiding van het energieakkoord van Rutte. Die overigens iedereen die niet zuinig rijdt meteen de rekening presenteert naar aanleiding van de BPM, gebaseerd op de nieuwe WLTP regeling (waarvan uitleg in een eerdere tekst).

Uiteindelijk blijkt Gysbert 1 op 23 gereden te hebben en vertelt hij er gemakshalve bij dat als hij beter had opgelet -hij werd natuurlijk door ons vragenvuur afgeleid- hij ook de 1 op 30 misschien wel had gehaald.

Autorijden blijft mensenwerk

Hadden beide autoritten zin? Absoluut. Behalve dat we kennis maakten met de nieuwste auto’s, hebben we er van opgestoken dat de kunst van het zuinig rijden vooral zit in op tijd anticiperen op wat er om je heen gebeurt, ook al word je nog zoveel uit handen genomen door de moderne techniek. Autorijden blijft mensenwerk. Zuinig rijden moet je onder de knie krijgen, je moet de auto leren kennen, begrijpen hoe het werkt.

Totdat ook dat helemaal tot het verleden gaat behoren en we zelfsturende auto’s krijgen. Want dat gaat zeker gebeuren, de hele autowereld zal veranderen. Maar wanneer? Aan die voorspelling waagt Gysbert zich niet. Ook niet of één van ons de reis naar IJsland gewonnen heeft, maar dat kunnen we eigenlijk zelf wel inschatten. Niet dus… dat zuinig rijden vraagt nogal wat en we zijn de kunst nog niet meester. Op de fiets naar huis, dan maar.

Met dank aan Gysbert van der Heide, verkoopadviseur Toyota-dealer Galema, Leeuwarden

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook