close
  • woensdag 12 december
Auto

Waarom je de fiets zou moeten pakken en niet de auto

Waarom je de fiets zou moeten pakken en niet de auto

Ons land is een uniek fietsland en telt 23 miljoen fietsen en 2 miljoen e-bikes. Een vierde van onze verplaatsingen gaat per fiets. Wij leggen hier zelfs fietspaden van twee meter lang aan en zetten daar borden bij aan begin en eind. Dat minifietspad bevond zich in Haaksbergen, maar is inmiddels weer weg gehaald. Het was toch wat onduidelijk en misschien iets overdreven.

Maar dat we met zijn allen massaal op de fiets zitten in Nederland, veel goede fietspaden hebben en zelfs een fiets Elfstedentocht organiseren, is bijzonder. Toch gaan volgens het kabinet nog teveel mensen met hun auto naar het werk. Meer dan de helft van de autoritten die we maken is minder dan 7,5 kilometer. Als je dicht bij je werk woont, kun je vaker je fiets pakken, vindt staatssecretaris van Veldhoven.

Fietskilometervergoeding

Deze kabinetsperiode moeten er 200.000 forenzen uit hun auto komen en op de fiets naar het werk gaan. Daarvoor zal fors worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld stallingen en betere fietspaden. Daarnaast roept de staatssecretaris werkgevers op om hun werknemers 19 cent per fietskilometer te vergoeden en de elektrische fiets aan te prijzen als alternatief voor de leaseauto.

Voordelen

De voordelen van meer mensen uit de auto en op de fiets zijn groot. Zo zijn er dan logischerwijs minder files en is het gezonder. Maar er is meer winst te behalen. Het scheelt 150 gram uitstoot en 0,01 gram fijnstof per kilometer. Daarnaast kunnen er op de plek van een auto tien fietsen staan. En er is minder lawaai.

Wist je dat Houten de beste fietsplek van Nederland is? Lees hier hoe jouw eigen gemeente scoort.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook